İlahî kitapların tamamında olduğu gibi Kur’an’ın da muhatabı insanoğludur. Kur’an,
muhatabına kimi zaman “Ey İnsan!”, kimi zaman “Ey İnsanlar!” diye hitap eder. Bunun
yanında o, muhatabının beşer olduğunu bildirir. Beşerin yaratılış maddesinden bahseder.
Varoluş serüvenini gündeme getirir. Sonunun ne olacağına vurgu yapar. Amaç, biyolojik
anlamda bilgilendirme değildir. İnsanın beşerî özelliklerini, diğer varlıklar arasındaki
yerini ve yaratıcı karşısındaki durumunu yine Kur’an perspektifinden ele almak, onun
gücünün ve imkânlarının bilinebilmesi açısından hayati önem taşımaktadır.
İnsanın güven, huzur ve mutluluk içinde yaşayabilmesi için özelliklerinin iyi bilinmesinin
gereği ortadadır. Bu amaçla biz, insanı anlamada anahtar kelime diyebileceğimiz
“beşer” kelimesinin etimolojik ve semantik tahlilini yapmayı uygun gördük. İnsanın
hangi yönünü ifade ettiğini anlamaya çalıştık. Türevlerini ele aldık. Kur’an’daki bağlamlarını
inceledik. Beşer ve insan ilişkisini ortaya çıkarmaya çalıştık. Başta klasik sözlükler
olmak üzere ilk dönem kaynaklara müracaat ettik.
Abstract
As in all divine books, the addressee of the Qur’an is also to human being. The Qur’an
sometimes addresses the addresssee “O Man!” sometimes, “O People!”. In addition, it
states that its addressee is the bashar. It talks about the matter of creation of bashar. It raises
the adventure of existence. It emphasizes on what its end will be. The aim is not to inform
biologically. Taking the basharī characteristics of man, its place among other beings and
its situation in the face of creator from the perspective of the Qur’an is of vital importance
in terms of knowing its power and possibilities. In order to live in confidence, peace and
happiness, it is obvious that the qualities of man are to be well known. For this purpose,
we have considered it appropriate to do an etimological and semantic analysis of the word
“bashar” which we can call a key word in understanding man. We have tried to figure
out that it refers to which direction of the man. We’ve dealt with its derivatives. We have
studied its contexts in the Qur’an and we’ve tried to reveal bashar and man relationships.
We’ve applied to the first period sources especially the classical dictionaries.
Künye
Binol, Ali, “Beşer Kelimesinin Tahlili ve Kurandaki Bağlamı”, Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
[BOZİFDER], 13, 13 (2018/13) ss. 159-183. Makale Geliş T.: 21/05/2018, Kabul T.: 31/05/2018.