Eğitim, bireyde toplumca istenen davranışları gerçekleştirme sürecidir. Sanat eğitimi
ise aynı doğrultuda bireye kendi yaşantısı yoluyla amaçlı olarak, belirli sanatsal davranışlar
kazandırma sürecini kapsamaktadır. Müzik, insanoğlunun asgari ortak genel
kültürün en temel unsurlarından birisidir. Müzik, sanat üst başlığının içeriği en geniş ve
etkisi en fazla olan faaliyet alanıdır. Mesleki müzik eğitimi, yükseköğretim seviyesinde
konservatuvarlarda, güzel sanatlar, müzik ve eğitim fakülteleri müzik öğretmenliği
bölümlerinde verilmektedir. İlahiyat fakültelerinde ise müzikle ilgili derslerin bulunması,
mezunların ifa edecekleri meslekleri göz önüne alındığında oldukça önemlidir.
Öğrencilerin hedeflenen düzeyde müzik bilgisine ulaşabilmesi için yükseköğretim kurumlarının
mesleki müzik eğitimi veren bölümlerinde eğitim alan öğrenciler kadar bir
bilgi ve deneyime sahip olması gerekmektedir. Mevcut şartlarda bunu gerçekleştirmek
mümkün değildir. Bu çalışmada asgari imkânlar dâhilinde uygulamaya koyulabilecek
çözüm önerileri sunulmuştur. İki, üç ve dördüncü sınıflarda genel müzik ve dinî musiki
ile alakalı ikişer seçmeli dersin programa eklenmesiyle temel müzik becerilerinin
kazandırılması ve mesleki müzik icralarının yapılabilirliği mümkün olacaktır.
Abstract
Education is the process of individuals’ acquisition of behaviours which society desire.
Art education, in the same direction, includes the process of giving specific artistic behaviours
at the individual through his own experience and aimfully. Music is one of the
indispensable elements of the minimum common culture of people. Music is the field of
activity of art headpiece with the broadest content and the greatest influence. Vocational
music education is taught at higher educational level in conservatories, fine arts music
and education faculties in music teaching departments. Having lessons related to music
in the theology faculties is very important, when considering the jobs that graduates will
perform. Students need to have as much knowledge and experience as the students in
the vocational music education departments of higher education institutions in order to
reach music information at the desired level. It is not possible to achieve this in the current
conditions. In this study solution proposals that can be put into practice within minimum
possibilities have been presented. With the addition of two lessons related to general music
and religious music to the curriculum of the second, third and fourth grades, students
can achieve basic musical knowledge and vocational practices.
Künye
Yüner, Hüseyin, “İlahiyat Ve İslami İlimler Fakültelerinde Musiki Eğitimi”, Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Dergisi [BOZİFDER], 13, 13 (2018/13) ss. 253-267. Makale Geliş T.: 04/06/2018, Kabul T.: 07/06/2018.