Hadis rivayetlerinin baş tarafında bir sened zinciri vardır ve bu, hadis rivayetlerinde
vazgeçilmez bir unsurdur. Aynı şekilde siyer rivayetlerinin ekserisinde de sened zinciri
yer alır. Ancak isnad uygulaması siyer haberleri için vazgeçilmez bir unsur değildir. Bu
noktada metodolojik açıdan hadis ve siyer ilimleri birbirinden ayrılır. Hadis usulcüleri
siyer müelliflerini birçok nedenle eleştirirler. Bu eleştirilerin en önemli sebeplerinden
biri, onların her haber için ayrı bir isnad kullanmamalarıdır. Bu nedenle hadisçiler,
onlardan rivayet nakletmezler. Ancak biz, hadisçilerin siyer ilmi ile hadis ilmi arasındaki
farkları göz önüne almadan değerlendirme yaptıkları görüşündeyiz. Dolayısıyla bu
ilim dallarının kendi dinamikleri içerisinde değerlendirilmesi gerektiğini savunuyoruz.
Siyer rivayetlerinin hadis rivayetleri gibi aynı yöntemle tenkit edildiğinde objektif olmayan
değerlendirmelere yol açabileceği kanaatindeyiz.
Abstract
There is a chain of sanad at the head of the hadith narratives and this indispensable
element in the hadith narratives. In the same way, in the majority of the narratives of
siyar include a chain of sanad. However, isnad implementation is not an indispensable
element for siyar narratives. Hadith methodologists criticize the siyar writers for many
reasons. One of the most important reasons of this criticizes that they do not use a
separate (isnad) for every narration. For this reason, the hadith writers do not transfer
narrative from them. However, we think that the hadith methodologists are evaluating
without considering the differences between the siyar and hadith science. Therefore,
we defend that these disciplines should be evaluated within their own dynamics. We
believe that siyar narratives may lead to non-objective evaluations when criticized in
the same way as hadith narrations.
Künye
Ataş, Haci, “Medine Sözleşmesi Örnekleminde Hadis Ve Siyer Rivayetleri İle İlgili Metodolojik Bir
Değerlendirme”, Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi [BOZİFDER], 13, 13 (2018/13) ss. 269-285.
Makale Geliş T.: 09/04/2018, Kabul T.: 31/05/2018.